Saturday 1 September 2012

Sweet Lil' Titbits

Bismillahirrahmanirrahim
Dengan nama Allah, Tuhan Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.

Aidilfitri tiba lagi..Bagiku sudah 27 kali aku menyambut hari yang penuh warna warni ini. Dari zaman kanak-kanak yang terkinja-kinja main bunga api, sehinggalah dah jadi seorang ibu. Entri ini bukanlah nak menceritakan mana aku pergi beraya, makan apa masa beraya, Faiq dapat berapa banyak duit raya, or bla..bla..bla.. yang aku rasa tak perlu aku cerita pun kat sini. Mengabihkan masa readers je kan? Typical! Korang punya cerita lagi awesome. Betul tak?

Apa yang aku nak curahkan dalam entri kali ini adalah kemanisan berhari raya bersama insan-insan tersayang. Seseorang yang digelar sebagai famili. Keluarga. Yang mana aku rasa inilah kesimpulan atau intipati konsep berhari raya-menghabiskan masa bersama keluarga.

Acara wajib di pagi raya.

Sesiapa yang telah mengikuti perkembanganku, mesti dah tahu Faiq akan berjauhan denganku kerana selepas ini tanggungjawab menjaga Faiq kupinjamkan sebentar pada mama dan abah di Klang. Jadi di waktu hari raya inilah saat-saat indah sebelum ku berikan Faiq kepada mama untuk dijaga sebaik-baiknya.

Aku secara keseluruhannya sangat gembira. Sangat-sangat gembira pada Aidilfitri kali ini. Entah mengapa. Aku dapat merasakan kemanisan hidup berkeluarga, bertiga bersama Faiq yang selama ini kami ternanti-nanti kelahirannya. Walaupun hanya beberapa hari, tapi bagiku, aku cukup puas hati dapat menghabiskan masa bersama-sama suami dan Faiq.

Nak bagi Faiq montel, akhirnya mama jugak yang kena tempiasnya! Faiq duk lagu tu gak.. Haishh..

Abah yang dah pro dalam bab-bab pegang baby.

Perkara-perkara yang kecil, namun indah pada pandanganku. Masihku ingat ketika Faiq meraung menangis-nangis ketakutan semasa malam raya di waktu senja, suamiku berpeluh-peluh bimbang melihat keadaannya sambil berusaha menenteramkannya. Masak jugaklah kami dibuatnya kerana Faiq tidak berhenti menangis selama setengah jam lamanya. Berkat bacaan ayat-ayat suci Al-Quran dan air penawar yang disediakan oleh seorang ustaz, tetangga mentuaku, Faiq akhirnya lena dalam pangkuan suamiku. Kami bergilir-gilir berbuka puasa sementara salah seorang dari kami mengambil tugas menjaga Faiq yang baru reda dari ketakutannya.

Aku juga senang melihat suamiku yang mula belajar membancuh susu untuk Faiq, (yang memang sebelum ni tak pernah dibuatnya!), mula belajar memegang Faiq dengan betul dalam pangkuannya, menyediakan tempat tidurnya, membawa beg kelengkapan Faiq dari kereta semasa beraya untuk memudahkan aku menguruskan nappy dan susu Faiq, mengagah dan melayan Faiq semasa Faiq bosan meminta didukung. Sungguh, aku rasa Faiq lebih gemar bermain dengan abahnya berbanding denganku.

Anak abah.
Ya, aku tahu itu hanyalah perkara-perkara enteng yang semestinya readers berpendapat "Hello, tak payah nak bangga sangat la setakat buat susu!" atau "Setakat bawak beg pun nak stori dalam blog ke??" Heeee..aku tahu, memang ada di antara readers yang berpendapat sedemikian. Tapi, bagiku, aku happy. Aku gembira dengan usaha-usaha kecilnya. Kerana beliau sebelum ini seorang yang kekok dengan budak-budak. Langsung tak punya pengalaman menguruskan seorang bayi. Lalu, aku rasa dengan usaha-usaha itu menambahkan kemanisannya yang baru belajar bagaimana nak menjadi seorang abah yang terbaik untuk anakanda Faiq. Terima kasih kerana sudi menolong, abom boiiiikkkkkkk!

Faiq, mama dan abah tak punya sejuta ringgit untukmu, tapi kami yakin dengan bekalan sejuta cinta kami khas buatmu.


No comments:

Post a Comment