Friday 7 December 2012

A Solution for Dear Faiq

Bismillahirrahmanirrahim.
Dengan Nama Allah, Tuhan Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.


Tadi aku bawak Faiq pergi jumpa doktor, memandangkan Faiq ni mempunyai masalah batuk-batuk. Serius, kalau dia batuk, memang aku risau sangat sebab batuk dia bukan calang-calang batuk. (Ade ke ayat?) Kalau lambat bertindak, mungkin boleh dapat pneumonia.

Jadi kami ke Klinik Pakar Kanak-Kanak Dr. Chong, Taman Sri Andalas, Klang.

The entrance.
credit to shidazam.blogspot.com.

Masa operasi
(credit to shidazam.blogspot.com)

Actually, klinik ni aku dapat info dari rakan-rakan Facebook. Diorang yang suggest klinik ni, katanya ok, harga ok, doktor ok, dan macam-macam lagi la. Since aku dah serik terpaksa hantar Faiq masuk hospital, aku pun merajinkan kaki untuk ke klinik ini. Opps, aku pun grab gambar orang lain nih. Tuan punya gambar tu yang tertera pada caption. Thanks sis!

Setelah diperiksa, Faiq perlu diberikan nebulizer, which actually musuh ketat gelemat dia. Tau apa ketat gelemat? Muehehehe. Sape orang Terengganu dia tau la. 

Selepas nebulizer, Doktor Chong, which aku rasa sangat pleasant orangnya, telah indicate di mana Faiq ni kalau batuk, memang akan betul-betul hardcore punya batuk. Memang sampai kena admit bagai. So, Doktor Chong pun bekalkan :-

*


*


*


*


*

Aero Chamber Pump RM 98 (yellow box) and Ventolin Inhaler RM 20++ (white and blue box)


Tak buka plastik pun lagi, Nak tunjuk punyalah baru barang nih. Hehe.

Ventolin Inhaler ni biasa kita tengok pesakit-pesakit asthma yang pakai. Yang sedut-sedut tu. Penah tengok kan... Haa, ni sama la. Doktor Chong kata, fungsinya sama macam nebulizer, cuma inhaler ni dosnya lebih rendah berbanding nebulizer. Sesuai untuk digunakan di rumah. Percaya tak, abah aku ingat nak beli dah mesin nebulizer tu letak satu kat rumah, in case kalau tengah-tengah malam Faiq batuk dan tak boleh tido. Tapi baru bercadang je. Mesin tu dekat RM 400 lebih jugak kot. Tak campur ubat gas dia lagi. Hmm..

Aerochamber tu (warna kuning) ialah sebagai saluran untuk memerangkap gas ubat dari inhaler untuk masuk ke dalam mulut Faiq sewaktu dia bernafas. Kenapa kena pakai aerochamber ni? Sebab Faiq belum pandai sedut macam orang dewasa. Kalau aku cakap, "Sedut, Faiq! Sedut Faiq! Cepat! Sedut!" Haram takkan dia paham arahan aku. Lantas terus dingkari arahan itu sambil menepis kuat inhaler yang jatuh terjelepok di atas lantai. Huhu. Ok, get it? Sebab tu kena guna aerochamber ni, supaya sesi sedut-menyedut lebih mudah.

Kalau pakai inhaler ni, menurut kata doktor, akan memudahkan rongga pernafasannya, dan dia boleh bernafas dengan baik. Faiq belum lagi di diagnose sebagai asthma, tapi disebabkan dia ni premature, so, ciri-ciri asthmatic tu memang ada la. Sebab tu treatment dia sama macam pesakit asthma. Nebulizer, inhaler, suction dan sebagainya. Aku benar-benar mengharapkan supaya Faiq tidak akan ada asthma. Harap sangat-sangat.

Walau bagaimanapun, aku belum lagi menggunakan aerochamber dan inhaler tu sehingga entri ini ditaip. Takut mungkin? Ya, aku memang benar-benar takut. Takut aku salah teknik. Takut akan keadaan Faiq pun ya jugak. Eh, semua la takut. Setakat entri ini disiapkan, Faiq masih dalam keadaan yang boleh dikawal. Batuknya juga tidaklah terlalu serius bagiku. Sekiranya keadaan memaksa, mungkin aku akan gunakan inhaler tu.

Total charge klinik tadi ialah RM150. Agak mahal untuk visit kali ni, tapi aku rasa berbaloi. Selalunya charge dia tak lebih RM 50. Paling-paling pun RM 40. Tapi kali ni walaupun agak gulp sikit, tapi bagi aku worth it. Consultation, Nebulizer, Aerochamber, Ventolin Inhaler = RM150. Ok la kan? Aerochamber tu dah dekat seratus. Memang la confirm charge mesti above RM 100 kan. Plus, aku rasa cara Doktor Chong ni ok la. Tak la sewenang-wenangnya bagi ubat batuk, ubat kahak, ubat macam-macam. Ubat yang benar-benar perlu sahaja yang diberi. Siapa-siapa yang tinggal area Klang ni, bolehlah try ke klinik ni, berdekatan dengan Hospital Bersalin Razif, Taman Sri Andalas, Klang.

Visit kami ke Klinik Doktor Chong tadi mungkin memberi kami satu harapan, at least a pinch of hope, for dear Faiq dalam menangani masalah kesihatannya. Serius, aku memang tak sanggup tengok Faiq dalam ICU lagi. Daya kami cuma usaha dan tawakkal kepadaNya.

Nafas panjang ku hela.


Ya, kami harus kuat demi Faiq. :)



Rabbi Yassir Wala Tu'assir.
"Wahai Tuhanku, permudahkanlah dan janganlah Kau susahkan"








2 comments:

  1. klinik dr chong buka kul brp ek?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hari isnin-jumaat : 8.30am-2.00pm, 6.30pm-9.30pm
      Sabtu : 9.00am-4.00pm
      Ahad : 9.00am- 12.30pm

      Ahad minggu pertama dan ketiga tutup tau.. Public holidays pun tutup. Ni cuti raya ni xpasti buka bila. Boleh telefon nombor ni kalau nak maklumat lanjut : 0333240242.

      :-)

      Delete