Tuesday 18 September 2012

Kekok


Bismillahirrahmannirrahim.
Dengan Nama Allah, Tuhan Yang Maha Pemurah, Lagi Maha Mengasihani.

Tarik nafas dalam-dalam….Lepas….Tarikkkk lagi…… Lepas… Fuh-Fuh, tiup tapak tangan sikit, ok, sedia untuk menaip entri ini.

Hari ini 17 September 2012.  Aku masih ada di rumah berlagak seolah-olah aku mempunyai 10 pembantu rumah yang sedia menurut perintah membuat housechores yang sememangnya tak pernah habis. Eheh. Baju dalam bakul dah penuh, baju yang kena gosok pun dah siap gantung kat penyidai yang ibarat hidup segan tak mati-mati,  sambal sardin tak masak lagi, karang abom boiiikkk balik nak dinner(Yes, aku tau aku pemalas. Tu yang korang pikir kan??? Jangan tipu!)  Lantai dah penuh dengan debu-debu kasih. Adoi banyaknye kerja.

Tapi aku masih lagi cool menaip blog dengan tenangnya sambil menghirup air soya sejuk yang aku capai dalam peti. Eheh. Apa benda aku nak stori? Sebenarnya tak ada apa yang menarik pun. Cuma kat sini nak buat luahan perasaan sikit tentang kerja aku semenjak aku bertugas semula sejak sebulan lepas.

Apa yang aku rasa sejak sebulan lepas sememangnya sukar untuk aku gambarkan. Bayangkan aku dah lama gila tak kerja, lama gila tak borak dengan rakan sekerja, lama gila tak update dengan status sekolah, sampai ada kawan-kawan aku yang dah mengandung dan bersalin semula pun aku tak tau. Mana taknya, tengok figure diorang duk lagu tu gak. Maintain je. (Yes, aku memang terasa kalau korang nak tau!)

Aku pun seolah-olah hilang punca. Hilang kawan-kawan rapat, hilang students yang aku pernah rapat dulu, you know, seolah-olah aku ni cikgu baru bagi diorang. Rasa macam dipinggirkan pun ada jugak, tapi secara tidak sengaja la. (School Buddies, kalau korang baca ni, ni bukan salah korang tau. Aku je menggedik emo pikir jauh-jauh. Jawab paper Bio masa SPM pun tak pikir lagu ni tau.)

Oleh sebab itu, aku suka duk sorang-sorang. Kadang-kadang lunch pun bungkus bawak balik kuarters sebab aku rasa kekok nak sembang dengan member-member yang ada kat kantin.  Konon balik nak solat kat rumah, lebih tenang. Ceh, alasan! Sebenarnya… Ehmm.. Sebenarnya… ( sambil kuis-kuis jari kat meja tersipu-sipu)  aku malu sebab faktor bahasa yang berbeza dari orang-orang sekeliling. Paham tak? Tak paham lagi? Meh nak detail sikit.

Bahasa yang berbeza boleh menjarakkan perhubungan. Sebab tu kadang-kadang seseorang tu lebih selesa pilih pasangan yang sama negeri, sama gaya bahasa. Memudahkan komunikasi. Kan komunikasi tu penting dalam sesuatu perhubungan. Ok, bajet kaunselor. Harap maklum, memang cita-cita aku nak jadi pakar psikologi. Anyway, sambung balik. Sebab aku dah lama duk Klang, 8 bulan la lebih kurang, jadi telor bahasa (Sila ambil perhatian, telor dalam konteks ini bukanlah telur ayam mahupun telur burung unta. Telor = dialek) aku pun dah berubah.

Kalau dulu, sebab kerja kat sini, bahasa pun boleh ikut dialek sini, dialek Terengganu. Tapi bila dah lama tak kerja, nak pulak duk nuuunnn jauh di Klang, bahasa aku pun dah fasih bahasa standard Bahasa Melayu ala-ala bahasa Buletin Utama kat TV3 tu. Abih tu camno? Rasa macam pelik pulak kalau aku balas pertanyaan dalam bahasa standard kalau yang bertanya tu guna dialek Pantai Timur. Mau je cikgu tu bagi pandangan Gediknya-Budak-Ni-Cakap-Luar kat aku.  Kalau aku cuba cakap jugak dalam dialek tersebut, mau kena bahan pulak nanti, salah intonasi, lagi malu aku dibuatnya! Hal ini telah terbukti sebab A.B dah banyak kali bahan aku sebab nak cakap Terengganu tapi tak jadi. Huhu.

So, apa pilihan yang aku ada? Diam dan menyendiri. Lalu aku dikenali sebagai seorang cikgu yang pendiam lagi pemalu di sekolah padahal aku memang totally different! Mulut aku ni kalau jumpa geng yang sebahasa mau halilintar dibuatnya!

Students pun macam tu jugak.  Masing-masing pelik tengok aku berbahasa standard BM. Adakah aku seorang calon program On Air mahupun sasterawan negara? Kadang-kadang diorang ajuk semula cakap aku, contohnya :-

Aku : Kelas, cikgu TAKNAK awak semua fail lagi dalam Addmaths.

Students : Ye, cikgu, kami pun TAKNAK fail cikgu.. TAK NAK! TAK NAK! TAK NAK!

Ok, aku sedar aku diperli. Di Terengganu, istilah TAK NAK tu kat sini orang panggil TAK MBOH atau di Kelantan, TOK SEY. Memandangkan students aku ni rata-rata berasal dari negeri-negeri itu, memang diorang suka la perli aku cakap luar. Huh. Apa pun tak boleh.

Jadi macam mana? Macam mana aku nak get along dengan diorang? Perlu ke aku terus berbahasa standard BM atau cuba sedaya upaya jugak ikut dialek tempatan walaupun keadaannya macam aku ni seorang desperado yang desperate nak ikut serta dalam sesuatu perbualan?

Mungkin diam dan bersendiri paling sesuai kot waktu ni sementara aku cuba mahirkan diri dengan vocab dan intonasi Pantai Timur. A.B la yang kena jadi cikgu aku walaupun aku tau aku pasti akan jadi bahan Maharaja Lawak dia. Whatever!

Lappy,soya,mug dan aku.





No comments:

Post a Comment