Tuesday 18 September 2012

Jalan-Jalan Tak Cari Apa-Apa


Bismillahirrahmanirrahim.
Dengan Nama Allah, Tuhan Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.

Yes, Happy Birthday, Malaysia!! 16 September 2012 melayarkan bahteranya untuk memulakan perjalanan hari ni. Heeee...tapi tu bukan motip bebelan aku dalam entri kali ni. Sebenarnya aku memang sangatlah tak tau apa nak tulis. Tapi hati rasa sangatlah nak tulis gak! ( reaksi bajet ada orang nak baca blog ni. Eheh. Sangatlah apa pun tak boleh).

2 hari lepas, aku dan abom boiiikkk (kenal tak sape ni? Haruslah tak kan? Abom boiiikkk (A.B) bukanlah abang beca mahupun abang lori. Ahaks! Ok, tak lawak. Abom boiiikkk ni hubby akak dik! Kelas tak nickname akak bagi? ;) ) telah berhempas pulas meredah ranjau onak duri berliku ( macam lagu Ukays pun ada...) untuk menjenguk Faiq anak kesayangan kami nuuuuunnnnnn jauh di mata. Jadi kami travel lebih kurang 8 jam jugaklah nak boleh jejakkan tapak bunga tayar kereta A.B di bumi Klang lagi indah nian. Heeee....

Selain dari menjenguk Faiq, tujuan balik ni adalah untuk merehatkan minda aku yang memang dah mengalami simptom-simptom depresi yang kritikal sejak berjauhan dengan Faiq sejak sebulan lepas. Kenapa duk jauh? Kenapa berpisah dari Faiq? Kenapa tak duk dengan Faiq? Kenapa tak jaga Faiq sendiri? Haa, korang baca la entri sebelum-sebelum ni. Maleh den nak kupas satu-satu. Kupas bawang lagi ada pekdahnya.

So, selama 3 hari aku pulang ke hometown (hometown ok, tak menahan... bajet duk oversea selama ni...), kami mengambil peluang untuk bersukaria bertiga.di Jusco Bukit Tinggi sekali lagi ( yes,memang dah takde tempat lain dah, in case kalau itulah soalan yang menari Oppa Gangnam Style dalam minda korang.).

Pukul 3 petang macam tu, kami dah ready siap dengan Faiq yang siap dipakaikan baju Bekman dengan kasut Eskimo Baby Patch. Baju raya ni readers, memandangkan Faiq tak beraya mana masa tu, dapat flu and cough daripada aku (dengan terus terangnya). Memang rasa bersalah sangat kat Faiq sebab aku, dia terpaksa tanggung akibatnya. Sudahnya dapat selsema, siap pakej dengan batuk sekali. Mau nebes aku dibuatnya waktu raya. Sudahnya aku dan A.B langsung tak beraya sakan untuk tahun ni. Sudahnya, baju raya Faiq yang penuh satu beg diam di situ tak berusik. Sudahnya, untuk visit kali ini, aku dengan pulunnya menelan vitamin, supplement, ubat-ubatan, jamu Mak Dara, segala bagai untuk jaga kesihatan aku supaya sentiasa sihat di samping Faiq. Dengan A.B sekali aku heret untuk mengikut rutin aku. Takde la rutin sangat sebenarnya. Masa nak jumpa Faiq je baru aku praktikkan mengambil bahan-bahan tersebut. Huhu.

Kami sebenarnya tak tau nak kemana. So destinasi yang paling dekat lagi murah tanpa perlu bayar tol ialah Jusco Bukit Tinggi, Klang. Rasanya dah masuk 4 kali dah aku bawak Faiq ke sini. Dekat je kan. Malas nak bawak jauh-jauh. Karang demam, aku gak yang terkial-kial. (Sungguh tidak ada kaitan, antara jarak shopping complex dengan antibodi Faiq. Kuman merata-rata ada. Eheh.)

Sesampainya di Jusco, kitorang pun dengan yakinnya menuju ke lif bersama Faiq yang enak bersantai dalam stroller Sweet Cherry SC6 yang empuk lagi selesa. Tiba-tiba aku terfikir kenape rasa macam ringan je badan aku hari ni, kalau selalu keluar mesti satu badan berat isi barang-barang Faiq dalam beg galas... Beg?? Beg Galas? Mana beg galas Faiq? Toleh kiri, toleh kanan, tak de! Tengok kat A.B pun takde jugak.

"Beg Faiq mana?"

Sambil senyum tersipu-sipu, A.B terus menunjukkan reaksi yang paling suci sambil berkata:-

"Tak ingat nak ambik kat sofa..."

Waaaaarrrgggghhhhhh!!! Baru je sampai, dah beg pulak tertinggal. Nah, inilah salah satu kelebihan Jusco Bukit Tinggi. Dekat, lagi murah, mahupun mudah untuk mengambil barang-barang yang tertinggal di rumah akibat penyakit pelupa kritikal kami berdua. Aku pun tak tau la macam mana Faiq membesar dengan kami nanti. Mungkin situasi-situasi seperti ini bakal berlaku?

"Mama, kenapa mama bagi bekal tapi tak isi roti kat dalam?"

atau

"Abah, kenapa abah hantar Faiq gi sekolah hari ni? Kan hari ni cuti ganti?"

Harapnya tak. o_O

Hmm..jadi aku serba salah nak teruskan jalan-jalan ke nak balik rumah je. Pikir punya pikir, A.B menawarkan perkhidmatan percuma berpatah balik ke rumah untuk ambik beg Faiq. Eheh. Mujur A.B baik hari ni. Hahaha. Tak la, dia memang tiap-tiap hari baik. :P Nama pun abom boiiikkk ape?

Sambil tolak stroller masuk dalam lif, kami sempat jugak 'menyenap' beberapa gambar untuk menglamoramakan diri. Contohnya seperti :-

Ye, Faiq, mama memang takde tempat lain nak bawak Faiq. So, jangan buat muka camtu ye sayang..


Apa pun tak boleh. Tido boleh..
Jadi dengan bosannya kami jalan-jalan di Jusco Bukit Tinggi tu tanpa ditemani AB. Ok, aku tak pasti aku je yang perasan atau diorang yang memang suka menelek orang lain. Aku tengok kebanyakkan orang duk perhati kami berdua (aku dan Faiq yang tengah mimpi dalam stroller dia). Adakah aku kelihatan seperti single mother? Atau aku nampak macam sindiket pencuri bayi? Atau simply sebenarnya aku ni memang tak de tokoh jadi mak? Aku tak tau. Dan hanya buat tak tau je pada mata-mata yang memandang. Biarin aja!

Pusing punya pusing, aku rasa aku nak bawak Faiq pergi suatu port yang memang awesome bagi aku. Wajib aku masuk walaupun hanya pusing setawaf  lepas tu keluar balik. Takkan miss kalau tak masuk terutamanya waktu masih single dulu :-

Taktau la kalo tempat ni takde. Memang taktau.

Kenapa aku suka kedai buku? Entahlah, aku memang suka buku. Segala buku aku baca. Even nak masuk toilet pun aku akan bawak buku walaupun buku tu hanya buku sifir atau buku panduan telefon. Apa yang nampak depan mata, capai aje. ;) Sebab tu la mataku ini memerlukan spek. Baca dalam gelap memang faberet aku masa kecik dulu. Alah, tekun baca komik doraemon je pun! Bukannya buku Kajian Tempatan.

Kalau berpeluang, aku nak didik Faiq supaya sukakan buku macam aku. Supaya Faiq tahu apa keistimewaan buku. Kalau minat computer, minat game, minat IT tu memang ikut bapaknya la tu. Aku memang jauh sekali. Ok, yes, i memang seasoned.

Sebenarnya, aku saja nak spend time dengan famili. Aku tak la beria sangat nak shopping bagai kat Jusco tu. Saja nak keluar dengan Faiq jalan-jalan. Lepas ni, kena balik Terengganu dah. Susah sebenarnya kami nak keluar bertiga. Sebab keadaan Faiq yang tak mengizinkan, aku dengan A.B pulak kerja jauh-jauh. So, kalau dapat pergi Jusco Bukit Tinggi bertiga tu memang dah happy yippy sangat la buat aku. Pathetic kan hidup aku? Huuu...

Tak lama kemudian, A.B pun sampai dengan beg Modernmom yang digalas penuh sopan sebagai seorang bapa mithali. Hikhik.. Dan ya, kami jalan-jalan lagi dengan Faiq. Entri kali ini tak begitu bermotip ye, readers. I realized that. Tapi aku suka. Aku rasa ini salah satu quality time aku bersama famili yang susah aku dapat sebelum ni. Jadi aku titipkan juga dalam blog syok sendiri nih. Siapa lagi nak baca kalau bukan aku sorang je. Ikut aku la kan nak tulis apa. Heeeeeee.....

Faiq muka tak puas hati sebab abah tak belikan mama  perfume CK (Apa kaitankah???)


Ok, kami nak balik dah.. WQY 199 jadi pengganti. Jangan marah, AB!








No comments:

Post a Comment