Sunday 23 September 2012

Malu, Okay?

Bismillahirrahmanirrahim.
Dengan Nama Allah, Tuhan Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.

Mengajar budak-budak Tingkatan 1 memang ada cabarannya yang tersendiri. Walaupun ada yang kata senang, tak kurang ada yang pandang sebelah mata je cikgu-cikgu Tingkatan 1 ni, tapi bagi aku ada keistimewaannya mengajar budak Form 1 nih.

Dulu, masa aku Form 1, aku sangat skema. Apa cikgu cakap, aku dengar, aku salin, aku buat nota macam-macam kaler, aku sayang semua cikgu aku. Kira akulah budak paling skema dalam kelas. Memang tak pernah kena marah bukan sebab aku ni baik sangat, tapi sebab aku takut nak buat salah. Kawan-kawan rilek je masuk kelas lambat, tapi aku sanggup tak makan waktu rehat sebab takut aku makan lambat, then lambat masuk kelas. Kalau dalam exam, memang aku jawab betul-betul. Pendek kata dan panjang pun mencelah, memang budaya tiru meniru ni takde dalam kamus hidup aku.

Hari tu, aku ada kelas dengan Form 1 subjek Sains. Pelajaran pada hari itu ialah Udara di Sekeliling Kita. Mengikut format Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) yang diwajibkan kepada seluruh pelajar Tingkatan 1, mereka diharuskan mengarang sebuah esei tentang pencemaran udara.

Jadi pada suatu pagi yang hening lagi nyaman, aku masuk ke kelas 1 Sopan dengan yakin dan bergaya. Eleh. Baju kurung kain free pun kecoh. Kain hadiah masa kawin dulu je pun. Aku suruhlah budak-budak ni study kejap sementara aku nak sediakan bahan untuk diberikan pada diorang. Sebenarnya, separuh daripada kelas 1 Sopan ni dah pun jawab soalan ni di makmal. Ada baki lagi 7 orang pelajar yang belum jawab sebab masa tu diorang ada latihan koir kat bilik muzik. Jadi, aku bajet, malas la nak buat kelas kat makmal hari ni, memandangkan waktu aku pun 1 masa je. Tunggu budak-budak ni berlenggang pun dah 10 minit. Lagipun yang belum jawab handout ni cuma 7 orang je. Buat kat kelas je la senang.

Suasana pagi tu kecoh betul. Yang dah jawab bukan main lagi ligat menyakat kawan-kawan dia yang belum jawab. Yang belum jawab plak pun sama naik balas balik apa yang kawan diorang bahan. Adui, pening kepala aku ajar budak Form 1. Bagi yang dah jawab soalan tu, aku sediakan handout lain tentang ulangkaji topik-topik terdahulu. Kang kalau biar diorang takde keje, mulalah dia gatal-gatal mulut nak bagi jawapan kat kawan-kawan yang belum jawab esei tu lagi.

"Ok, yang belum jawab esei ni, tolong pindah ke tempat duduk depan ye, yang dah jawab boleh pindah tempat duduk belakang."

Tujuan aku buat macam tu sebab senang nak pantau sama ada budak 7 orang ni menipu ke tak. Meniru ke tak. Curi-curi tengok buku ke tak. Berwibawa tak aku. Aku tengah semangat nih!!

So budak-budak 7 orang tu pun menurut perintah. Semua pindah tempat duduk depan dengan muka yang sugul. Tak habis baca la tu.

Ni lah rupa handout PBS tentang esei Pencemaran Udara yang aku edarkan pada pelajar 7 orang tu.

Glamer awak Aliff. Pinjam sekejap nama student aku yang sorang ni. 

Aku pun dengan tegasnya bagitau budak-budak ni syarat-syarat dan peraturannya.

"Ok kelas, awak tolong jawab soalan ni tentang Pencemaran Udara ye, cikgu dah bagi hint kan hari tu, awak kena study bahagian mana..Jadi hari ni, semua kena jawab dengan jujur ye. Tak boleh tipu. Tak boleh tengok kawan. Ingat, ni untuk latih awak dalam jawab exam kemudian hari, bla..bla..bla.. Yang dah jawab soalan ni, tolong jawab soalan ulangkaji yang cikgu edarkan tu. Awak jangan kacau kawan-kawan yang belum jawab esei tu. Awak kena ingat, ilmu ni bla..bla..bla.. berkat..bla..bla..bla.. nanti dapat dosa...bla..bla..bla.. kena jujur pada diri...bla..bla..bla..cikgu dulu pun tak pernah meniru...bla..bla..bla..dan bla..bla..bla.."

Sedikit bebelan di situ. Aku sedar aku membebel bila tengok budak-budak ni muka dah tak pandang aku dan semua duk sibuk ngafal apa yang diorang studi dalam 2 hari ni. Memang aku bagi masa untuk studi bab ni. Aku rasa perlu sebab memandangkan diorang pun baru Form 1, jadi kena la guide sikit untuk bagi semangat pada diorang dalam jawab esei. Kalau Form 4, Form 5, jangan haraplah aku nak baik sangat bagi hint. 

"Ok, kelas..Awak boleh jawab sekarang ye. Masa tamat pukul pukul 8.40 pagi. Yang lain boleh teruskan jawab soalan ulangkaji tu."

Memang ada di antara pelajar yang 7 orang tu cuba tanya-tanya kawan-kawan lain. Aku nampak. Aku warn dia. Dia pun senyap dan jawab balik. Aku rasa aku lah cikgu yang paling berdedikasi masa tu. Lepas tu ada pulak sorang ni cuba-cuba buka buku. Aku nampak jugak. Aku marah betul. Dia pun sambung jawab semula lepas aku suruh dia simpan buku dia kat belakang kelas. Aku pun berjalan dengan penuh karisma mengelilingi kelas tu memantau pelajar 7 orang tu di samping melayan pertanyaan-pertanyaan pelajar lain berkenaan soalan ulangkaji mereka.

Sekali tiba-tiba ada sorang budak ni panggil aku sambil melambai-lambai tangannya meminta aku menghampirinya. Kawan-kawan panggil dia Bob, montel-montel budaknya. Aku pun jalan gi kat tempat duduk Bob. Bob dah jawab soalan esei tu masa kelas lepas. Ape kene la si Bob ni, sengih-sengih plak. Kata hati aku.

"Cikgu, cikgu.. Cuba cikgu tengok tu...."

Aku toleh ke arah yang ditunjukkan oleh Bob. Apa benda pulak si Bob ni?

*


*


*


*


*

Ye, poster PENCEMARAN UDARA readers. Tak salah mata korang.

Poster Pencemaran Udara???????!!!!!!! Aku punya lah semangat suruh diorang duduk depan bagai kononnya supaya senang aku nak pantau. Rupanya diorang pun senang sangat-sangatlah nak meniru apa yang ada depan mata. Memang sangat depan mata diorang. Celik mata je nampak sejibik-sejibik tulisan poster tu. Dan memang itulah isi-isi yang perlu ada pada esei diorang.. H.A.M.P.E.H! 

Apa aku nak buat? Apa aku nak buat?  Macam mana boleh ada poster pencemaran udara kat situ? Kenapa tadi takde sorang pun yang bukak mulut? Diorang sengaja tampal hari ni ke memang dari dulu dah terpampang poster tu?? Macam-macam aku pikir. Malu ada, kelakar toksah cakap la. Nak terkeluar isi perut gelakkan diri sendiri. Tapi depan budak-budak tu terpaksalah cover kan. Mau tak cover. Cikgu yang kononya tadi yakin, berdedikasi, berwibawa, berjiwa pendidik lagi berkarisma boleh buat kesilapan yang bodoh. Aku tengok si Bob dah gelak-gelak. Budak-budak lain pun. Aku pun terpaksalah mengawal keadaan. Kononnya. Jadi :-

"Bob, tolong tanggalkan poster tu. Pandai awak semua ye, patutlah bukan main khusyuk jawab, rupanya dah terang-terang depan mata jawapan nyer. Cabut sekarang, Bob!"

Ok. Aku sebenarnya MALU ok. Malu. Ingatkan aku dah buat yang terbaik untuk protect budak-budak tu dari meniru. Dah sah-sah la kalau kat kelas tu macam-macam nak ditampalnya. Macam mana aku boleh lupa nak cek ada ke tak poster-poster ilmiah yang berkaitan dengan tajuk Pencemaran Udara kat sekeliling kelas tu? Apa la ke bengong aku ni lupa benda yang senang? Yang paling tak boleh tahan tu, siap suruh duduk depan pulak! Berbunga-bunga la hati budak 7 orang tu. Dapat copy paste je jawapan depan mata. 

Peringatan untuk semua cikgu, kalau nak buat ujian dalam kelas, cek sekeliling dulu, pastikan tak ada bahan-bahan ilmiah yang boleh menyebabkan pelajar kita menipu sebab nak dapat markah tinggi. Dan terima kasih pada Bob, kalau takde dia, sampai sekarang aku takkan tau yang jawapan-jawapan yang dihantar pada aku tu boleh jadi jawapan copy paste diorang je dari poster tu. Haru betul hari tu!




No comments:

Post a Comment