Tuesday 26 February 2013

Most Hated or Most Loved?

Bismillahirrahmanirrahim. 
Dengan Nama Allah, Tuhan Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.


Euuuuwwwww... Apa bau busuk ni.. Letak tepi! Letak tepi!

Amboi kemain kerek kan statement. Harap janganlah anda unfollow blog ini disebabkan oleh kebiadapan dan kekerekan ayat di atas. 

Apa yang bau busuk?

Tu diaaaaaaa. Penuh semangkuk lesung tu!
(source : Google Images)


Aku dilahirkan dalam sebuah keluarga Melayu, of course. Mama dan abah Melayu tulen, walaupun ada lah jugak campur tolak dari beberapa spesis kaum, tapi secara umumnya mereka adalah Melayu.

Dan semestinya anak mereka yang innocent lagi lurus ini juga ialah Melayu. Rambut, kulit dan warna mata jelas menunjukkan aku seorang melayu yang tulen lagi bertatasusila. Muehehehe. 

Selama 27 tahun, aku hidup tanpa makan belacan. Bukan sebab mama dan abah tak ajar aku makan, tapi aku je yang perasan aku lahir di United Kingdom bermain salji dan snowman. Hakikatnya aku hanyalah seorang yang dilahirkan di negara Khatulistiwa beriklim tropika. Snowman hanya aku jumpa dalam buku Nursery Rhymes sewaktu aku berumur 4 tahun. Tak pernah aku lihat snowman secara live. Tsssk.

So kenapa kau sombong sangat taknak makan belacan hah? 
Ingat belacan tu hina sangat ke? 

Adakah itu yang korang nak lontarkan? Go ahead. Aku tak marah sebab aku pun pelik kenapa dulu aku anti gila dengan belacan dan sewaktu dengannya. Bau je pun dah boleh buat aku mati selera. Kalau ada la belacan kat meja, memang aku tak makan la kat meja tu. Sanggup aku bangun dan berjalan membakar kalori 2-3 joule ke sofa depan tv sebab tak nak bertentang mata dengan si belacan yang tidak bersalah sama sekali.


Sanggup pulak bangun. Time mama suruh jawab telefon masa tengok syok makan kau buat derk pulak. 

Jangan ikut perangai mazmumah ini ye rakan-rakan. 

No..No..No..

Walaupun begitu, dulu aku tak pernah tahu bahawa belacan ini digunakan dalam pelbagai masakan yang rata-rata aku memang suka seperti :-

Masa cari gambar ni pun aku boleh terliur tau.
Laksa Penang.
(source : Google Images)
Masa pertama kali aku diberitahu, bahawa belacan perlu ditambah ke dalam laksa penang, hatiku hancur bak budak hingusan baru putus cinta. Sedih sebab aku dah TERsuka laksa penang yang mengandungi si musuh ketatku dalam versi makanan iaitu BELACAN.

OH TIDAK

Aku telah mengkhianati prinsipku yang selama ini aku pertahankan! 

No!

 Aku TAK boleh suka belacan! 

Aku tak suka! 

Aku tak suka!

Aku tak suka!



Pada umur 24 tahun, sewaktu aku dihantar posting ke Melaka, aku diperkenalkan dengan masakan-masakan yang PEDAS GILA sampai boleh berair mata dan meleleh hingus. Mujur aku sempat cover dengan tisu. Malu weh.


Cikgu yang mana?

Ala, cikgu muda yang baru posting tu.

Ala..Tak tau la. Ramai sangat cikgu baru. Yang mana satu?

 Ala.. Yang makan sambal ikan keli sampai meleleh hingus tu..

Ohhhh... yang tu... Tau..tau... 


 Kau nak statement macam tu keluar dari mulut-mulut students yang boleh tahan propa nya? 
Semestinya tidak kan..

Back to the topic, bertitik tolak daripada makanan di Melaka itulah, aku rasa bahawa aspek kepedasan itu sangat penting dalam setiap makanan aku. Mulalah aku berjinak-jinak dengan cili padi dan mula menyukai sambal ikan keli masak lemak cili padi, maggi celur air tambah cili padi, tomyam tambah cili padi, pendek kata, semua cili padi. Walaupun hingusku masih meleleh disebabkan oleh cili padi itu, namun pedas itu membuatkan hidangan itu sangat umpph walaupun hanyalah sekadar maggi kari 60 sen. Tak ada cili padi tak sah ok! 

Jadi, berpunca dari situasi itu, aku mula menggemari makanan pedas. I mean, sangat pedas. Kalau setakat cili biasa tu aku tak layan beb. Nak cili padi jugak.

Pendekkan cerita, pada suatu hari yang hening sewaktu umurku 27 tahun, bertempat di sebuah restoran tomyam di Kuala Terengganu, (masa ni aku dah dapat transfer ke Terengganu) AB telah memesan tomyam, ayam masak halia, telur dadar dan kailan ikan masin. Sewaktu makanan sampai, aku dapati adik penghantar makanan tu bagi sekali sambal belacan + timun. 

So, what do you expect kalau aku jumpa belacan? Haruslah menjadi kerek dengan meletakkan piring belacan tu nun jauh di hujung meja. :p

Suapan demi suapan aku telan. Rasa pedas tomyam belum dapat melonjakkan seleraku. Tak cukup pedas.

 Oh, tidak. Macam mana ni? 

AB nampaknya begitu berselera. Dah tinggal separuh nasinya manakala aku baru 2-3 suap. 

Tak boleh jadi ni. Macam best je belacan tu. Bubuh la sikit, bagi rasa pedas.

Dengan muka setebal kulit badak sumbu, aku telahpun mengambil semula belacan yang ku halau tadi berdekatan denganku lalu mencedok sedikit ke dalam pinggan. Kacau-kacau sikit dengan nasi. Masuk dalam mulut. Kunyah.

Kunyah


Kunyah


Kunyah


Telan.



Eh, sedap jugak ye. Tambah la sikit lagi.


Cedok dalam pinggan, kali ni dalam kuantiti banyak sikit.

Gaul-gaul dengan nasi.

Masuk dalam mulut.

Kunyah.

Kunyah.

Kunyah.

Kunyah.

Telan.


Haah la, sedap jugak belacan ni!

Lalu proses cedok, gaul, masuk mulut, kunyah, kunyah, kunyah, kunyah, dan telan telah berlaku sekali lagi sampai licin pinggan aku kerjakan.

Fuhhh!

*



*



*



*



*

BELACAN MEMANG SUPERB

Dan aku merasakan hidupku selama 26 tahun lepas sia-sia dan rugi sebab sombong, ego, dan kerek dengan si belacan yang sangat -sangat awesome in its own way.

Ruginya tak dapat makan belacan for the past 26 years. 

(Well, approximately 26 years, you don't expect a toddler to consume belacan, do you?) 


*


*


*


*

Dan kini, lihatlah bagaimana aku menikmati makananku sekarang :-

Harap maklum, yang curah atas nasi tu bukan kuah ye, tapi BELACAN.
Yes, it's belacan that I hated so much.


A closer view.
Call me si pencinta belacan tegar.

Maka ingatlah adik-adikku sekalian, janganlah dicemuh makanan itu kelak makanan itu akan menjadi makanan kesukaanmu.

Dan ini berlaku pada aku.

Aku bukan lagi minah saleh celop yang tak makan belacan.

Aku adalah anak melayu, selamanya melayu.

kerana Melayu dan belacan takkan pernah bercanggah 

walaupun sejauh mana anda nafikan. 




HIDUP BELACAN!


:)






















4 comments:

  1. ihihik, teacher teacher, belacan pon boleh jadi tajuk Hot and SPICY ><

    ReplyDelete
    Replies
    1. Erk? Tajuk Hot and Spicy? macam mana tu Sarah?

      Delete