Sunday 3 February 2013

Bercakap itu Best

Bismillahirrahmanirrahim.
Dengan Nama Allah, Tuhan Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.



Masa kat sekolah, aku pengawas. 3 tahun sekolah rendah, campur 5 tahun sekolah menengah = 8 tahun. Fuh. Betapa hidup aku dikelilingi oleh peraturan. Ha ha ha. Walaupun sebenarnya diri ini memang suka je nak nakal kat sekolah. Korang je tengok aku skema, wei! (ditujukan khas untuk pelajar SK (2) Simpamg Lima (Batch 1992-1997) dan SMK Convent Klang (Batch 1998-2002)). Anyway, motif entri ni bukannya aku nak bangga-bangga sangat dapat jadi pengawas.

Dulu aku tak pernah terfikir pun aku nak jadi cikgu. Aku ingat aku jadi doktor. Wahhh berangan mesti tinggi, ok. Cakap macam bagus je kan, doktor apa kau nak jadi Fa oii, kalau waktu Bio kau memang tak faham apa pun masa Cik Irda Haryani ajar. Balik rumah pulak, konon nak study, atas katil buka buku Bio 3 saat je menguap. Cer jawab sikit, hospital mana nak ambik kau kerja? Hu hu hu.

Dan itu juga bukan motif aku tulis entri ini.

Pengawas dan cikgu apa persamaannya? Banyak kan.. Satu, kita kena kerja dalam sekolah, dua, kita kena jaga penampilan, mesti sentiasa kemas dan boleh menjadi contoh yang baik, tiga, kita memang jadi bahan umpatan students. Cuba cakap kat aku, pengawas mana yang korang suka? Tak de kan.. Dah asyiknya nak merampas barang je, mana tak hangin oii. Mak baru je beli handphone Nokia 3310 minggu lepas, alih-alih hari ni kantoi vibrate time spot-check. Ha, amik kau. 3310 dulu mewah, dik! Akak dulu kemain lagi pasang ringtone lagu Pretty Boy by M2M guna handphone Nokia 3310. Amboi, rasa cam stailista gitu bila nak jawab telefon. ;) Empat, kita kena pandai berkomunikasi. Ha, ni lah motif utama entri ni. Berkomunikasi depan orang ramai, skema term dia Pengucapan Awam (Public Speaking).

Memang dulu aku tak pandai cakap depan orang. Tapi nyanyi aku suka. Ha ha ha. Sekolah perempuan, beb. Memang suka sangat la bab menyanyi, menari nih. Budak lelaki takde kan, apa lagi. Rugi tak ambik peluang jadi retis masa sekolah. Heaven! Eh, rasa macam rindu pulak kat sekolah aku. Nanti la aku tulis entri pasal sekolah dulu-dulu ye. Takmo out of topic. Takmo.. Takmo.. Takmo..

Masa belajar kat U dulu, skill bercakap aku telah diasah sebagaimana yang diperlukan. Suara kena kuat, suara kena lantang, suara kena setanding dengan mic. Amboi, macam kena masuk kelas vokal dah kalau nak jadi cikgu ni. Apa yang aku notice, suara aku makin lama memang makin kuat dan lantang. Tak payah pakai mic pun makcik selang 5 rumah dah boleh dengar suara aku menyahut masa Mama panggil. Eheh. Tak de la ayu sangat kan, kalau kat rumah tu, Hehe.

Dan sekarang, selama beberapa tahun menjadi cikgu, memang aku dah rasa biasa dah kalau cakap depan orang ramai. Tak kisah lah student ke, cikgu ke. Cuma dengan pentadbir sekolah aku belum pernah lagi la bagi apa-apa pembentangan. Sebenarnya, bila fikir balik, skill bercakap ni memang kena asah dari budak-budak lagi. Mungkin sekolah aku dulu dah train pelajar-pelajar dia supaya jadi proper girls, yang pandai bawa diri dan bijak berkomunikasi. Cewaaah. Of course la, pengawas kena bercakap dalam perhimpunan, baca doa, baca ikrar, baca pengumuman, baca bla..bla.. Mau tak tajam skill komunikasi aku kalau hari-hari kena berlatih bercakap je? Patut la jadi cikgu. :')

So, bagi siapa-siapa yang ada rasa fobia kalau nak bercakap kat depan orang tu, sebenarnya perkara ni kita kena practice. Kena belajar untuk tampil ke hadapan, dan bercakaplah sebagaimana yang dikehendaki, dengan cara kita yang tersendiri. Tak perlu ikut-ikut stail orang, cakap ikut lenggok kita je. Janji orang faham apa yang kita nak sampaikan, cukup la. Dulu aku pun menggeletar masa first time kena jadi guru bertugas during my first posting.  Menggeletar bukan main-main tau. Nampak kertas aku pegang bergegar-gegar. Sampai habis tunggang langgang nama pentadbir aku sebut.  Seb baik cikgu baru, muda pulak tu. Boleh la dimaafkan. Agaknya macam tu la kot pentadbir fikir. Agak je la. Agak je. *sedapkan hati*

Masalahnya lepas dari insiden tu, terus aku dilantik jadi MC sekolah tu, tetap dan berpencen. Ha, amekaw. Salah sebut lagi, nama terus kena highlight. Jadi la MC aku ni untuk 2 tahun berturut-turut. Kenapa dua tahun je? Sebab lepas tu aku dah pindah sekolah. Wakakaka.


Lembaga Pengawas, Tahun 2000. 15 tahun.
Boleh cam tak aku kat mana. :)


2009, baru posting. Terdiam? Memang sangat berbeza kan. Ha ha ha.
Masa ni memang ligat jadi MC.

Masa ni kena bagi taklimat untuk Pengintegrasian Kemahiran Berfikir Aras Tinggi, HOTS pada guru panitia Matematik.
21 Januari 2013.
Bandingkan gambar sebelumnya. Yikes!

Berangan la jadi pensyarah kejap.
Pensyarah pun tak pakai extender pointer tu ye.
Over. Eheh.

Ni la students aku. Hi hi. Tak la. Ni la guru-guru panitia Matematik.
Amanah dari Kementerian ni, aku kena sampaikan pada diorang.
Terima kasih semua, :)

So nampak tak macam mana didikan awal itu sangat membantu. Aku rasa, kalau aku tak didedahkan dengan public speaking sejak sekolah, mungkin aku juga mengalami kesukaran untuk hadapi semua ni. Sekolah, walaupun kadang-kadang boring, tapi ada kesemuanya. Kau nak apa, semua ada. Cikgu disiplin yang garang, ustazah yang tak putus-putus suruh pakai tudung (dulu sekolah aku tak wajib bertudung), makcik guard yang selalu tido, abang kantin yang hensem, kakak senior yang cute, junior yang selalu bagi kita surat nak jadi petsis (kalau korang sekolah perempuan, korang tau la apa itu petsis. Next entri aku cite..), tandas yang ada langsir (sekolah aku je ada), dan macam-macam. Dan memori itu tak mungkin akan kita dapat bila kita keluar dari sekolah lepas SPM. Mungkin naluriku yang sangat sayang pada sekolahku, menyebabkan aku memilih karier ini, supaya aku akan terus bersama-sama meniti kejayaan dengan anak-anak pelajar, sambil melepaskan rinduku pada sekolah yang mencipta aku sebagaimana aku hari ini.














2 comments:

  1. yerp. i miss convent too. thanks eh. akak memang cute. hahahah

    ReplyDelete
  2. Haha. Nad rasa macam satu kebetulan sebab tempoh nad jadi pengawas dulu sama dengan Fa cuma nad pengawas sengal yg selalu datang lambat. Lepas tu first time nad bercakap di depan orang masa form 5, kena ganti orang baca amanat PM. Kertas vibrate sepanjang 5 minit. Lepas tu terus jadi MC. Sampai dah jd cikgu ni pun masih lagi jd MC untuk beberapa majlis. Tp pengalaman first time tu sangat membantu sehingga ke hari ini, kan.

    Nad pun kena bg taklimat HOTs tu tau. Haha. Sama!

    ReplyDelete