Wednesday 11 December 2013

Faiq : Mendidik Bukan Mengherdik

Bismillahirrahmanirrahim. 
Dengan Nama Allah, Tuhan Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.


"Faiq, jangan main tu!"

"Jangan main air, Faiq. No!"

"Faiq.... kenapa susah sangat nak dengar cakap mama..?"


Haih. Aku rasa kalau macam ni la keadaan aku cuti 3 minggu di rumah, mau kena serangan darah tinggi kot. Allah, Faiq sangat lasak dan kadang-kadang tu sangat mencabar kesabaranku.

Tak, aku tak menyalahkan dia. Bahkan aku suka dan happy sangat dengan perkembangannya. Namun, kadang kala aku tewas dengan angin kuskus yang memang jadi label diriku ini. 

Erm. Tau tak angin kuskus tu apa? 

Hehe. 

Selama ini, aku menggunakan cara mengarah JANGAN pada Faiq. Jangan main tu, tak boleh main ni, jangan pegang tu, jangan pergi sana. Jangan tu. Jangan ni.

Jangan.

Dan aku rasa kaedah itu tak berkesan mana untuk si lasak Faiq yang juga mewarisi angin kuskus dari diriku. 

Lagi dikata JANGAN, lagi dibuat. 

Lagi dimarah, lagi galak dia ligat.

Situasi yang cukup sukar ini membuatkan aku rasa aku gagal sebagai seorang ibu. Apatah lagi aku bukanlah menjaga Faiq sepenuh masa. Manalah nak cari waktu nak didik Faiq kalau bukan waktu cuti macam ni.

Lalu, fikir punya fikir, aku cuba meletakkan diriku pada situasi Faiq.

Bayangkan.

Mama marah aku dan berkata,

"Jangan main tu, Farah! Kenapa degil sangat ni?"

Apa perasaan aku waktu itu? Berbekalkan angin kuskus aku ni, wajiblah aku melawan. Ya, aku memang degil dan tak peliklah anakku Faiq juga mewarisi sikapku.

Huhu.. Kenapalah aku degil dulu?


Jenis aku kalau orang marah, lagi aku buat. 
Lagi aku saja nak sakitkan hatinya. 
(Please jangan judge aku, aku hanyalah manusia yang lemah. Hehe)

Memang takkan nye la aku nak dengar kalau orang yang marah aku tu jerit-jerit kat aku. 

Takkan.


Mengambil iktibar dari sifat mazmumah aku yang satu ni, aku rasa cara mendidik Faiq dengan menjerit atau memarahi bukanlah sesuatu yang berkesan. 
Dah la tak berkesan, kau pulak yang stress sebab marah dia. Dah stress lepas tu mula la emosi nak nangis pulak sebab menyesal marah anak. 

Dah berganda-ganda masalah kan.

Jadi apa yang aku buat untuk mendidik Faiq, ialah dengan menggunakan cara reversed psychology.

Contoh 

Faiq dengan selambanya membaling barang-barang toiletries dari storage box ke arah tangga. Seronok dia tengok losyen badan dan minyak Bayini Mestika dia bergolek-golek atas tangga. 
Mujur tak pecah. Lepas satu, satu dibalingnya. Lepas dah habis barang dalam storage box, dengan box-box tu jugak dicampaknya.

Tindakan yang berkesan:

"Mama sayang Aiq.. Aiq good boy... Good boy tak buat macam ni kan. 
Jom kita ambil semula barang tu kat bawah, Aiq kan dah pandai turun tangga sendiri? 
Nak tak?

Lepas ajak dia ambil semula barang tu, aku pun pancing lagi.

"Aiq, jom tolong mama susun semula barang-barang ni dalam bekas ni, nak tak? Aiq pandai susun barang kan? Cantiknya Aiq susun barang...."

Lepas tu puji lagi. 

"Aiq ni pandai la.."
"Pandai sangat anak mama ni...."

Nak dramatik sikit tepukla tangan bagi semangat dan dorongan. Tak pun peluk dia atau sayang pipi dia atau cium dahi dia.

Confirm cair punya!

Nah, kan dah selesai masalah? Anak pun ok, tak meragam dan buat perangai.
Diri sendiri pun tak rasa sakit hati sebab marah dan jerit-jerit.

Win-win situation.

Pujian sangat penting bagi seorang anak.
Aku ada mendengar petikan ceramah dari seorang ahli agama yang mengatakan bahawa setiap kata-kata ibu merupakan suatu doa. 

Masya Allah, kelebihan seorang ibu!

Puji dan berikanlah semangat tersebut pada mereka.
Tiupkan aura positif dalam diri mereka agar mereka dapat merasakan keyakinan dan kasih sayang kita pada mereka. 


Bila difikirkan semula, Faiq adalah anak kecil yang tak mengerti apa-apa.
Pada peringkat ini, anak-anak masih dalam proses belajar.

Tak sepatutnya wujud situasi :

"Jemah, aku tengok anak kau baik je, tak macam anak aku, degil. Ikut perangai bapak dia la tu!"

Amboi, sedap pulak dia salahkan bapak. Lepas tu si bapak pun sama naik menyalahkan si mak.

"Awak la ni, dulu masa mengandung suka sangat menjerit-jerit. Kan dah turun kat anak! Ni sume salah awak!"

Hah, jadi masalah rumah tangga la sudahnya.

Kalau dah tiap-tiap hari mak dan ayah sendiri cakap anak degil, kat mana anak nak dapat aura positifnya? Kita kena yakin bahawa anak itu asalnya bersih. Hatinya polos dan jujur. Kita yang harus percaya pada kelebihannya. 

Percaya. 

Percayalah, walaupun anak itu serba kekurangan. 
Pasti ada di mana-mana.


Sebenarnya, nak control marah ni bukan mudah.
Memang kita mudah marah (aku je kot).
 Lagi-lagi kalau kerja kat sekolah melambak-lambak, dengan PBS tak siap key in (yes, I am one of them), lepas tu anak pulak buat perangai yang kurang comel dipandang. 

Ini boleh menaikkan darah!

Tapi, cuba kita lihat dari sudut postif.

Aku berpegang pada frasa "Sekurang-kurangnya" (At Least)

Bila aku fikir semula, kenapa aku perlu marah? 

Walaupun Faiq adakalanya nakal, namun sekurang-kurangnya dia masih bersamaku sehingga ke saat entri ini dikarang.

Walaupun Faiq keras kepala, namun sekurang-kurangnya dia mampu untuk bersikap sedemikian. Ada anak-anak lain tak mampu menjadi nakal, tak mampu menjadi keras kepala kerana mereka tidak berupaya.

Walaupun Faiq dilahirkan dengan kekurangan dan penuh dugaan, namun sekurang-kurangnya aku berpeluang untuk memegang title seorang ibu.


Sekurang-kurangnya.


Bila aku fikirkan semua ini, tak ada sebab untuk aku melontarkan kemarahan.

Faiq Aqwa adalah anugerah.

Anugerah teragung ini diamanahkan untuk dididik, bukan untuk diherdik. 
(inspirasi dari mutiara kata Prof Dr Muhaya)

Wallahu'alam.

*angin kuskus- perumpamaan tak rasmi bagi seseorang yang mudah naik angin

Faiq Aqwa, 9 Disember 2013, 1 tahun 10 bulan.





















8 comments:

  1. anak jewel mmg sgt lasak dear..sama ngan akram..kadang ilang sabar gak..bila mlm mula la rasa bersalah bila tgk dia tido..adeeehla

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha.. betul tu kak jaz.. :) Marah bukan main kita ni, tapi bila dah sejuk ati mula la emosi hehe.

      Delete
  2. Salam fa...faiq dah bsr la...lama tak jenguk sini... Moga faiq sihat sokmo yea...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah kak.. semakin besar dan lasak.. huhu.. Anak akak macam mana? Harap sihat dan dilindungi Allah dari sebarang kesulitan ya.. :)

      Delete