Monday 28 January 2013

Faiq : Potential Asthmatic

Bismillahirrahmanirrahim.
Dengan Nama Allah, Tuhan Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.


Lamanya tak update tentang Faiq. Readers, adakah anda tertunggu-tumggu entri tentangnya? :)

Soalan macam eeewwww sangat kan. Bukan apa, kalau tengok daripada popular post, entri tentang Faiq Aqwa memang mendapat rating tertinggi, terutamanya tentang isu sebelum dan sejurus kelahirannya. Boleh tengok kat popular post. Waaaah! Macam popular sangat la kan.

P.O.Y.O. 

:)

Alhamdulillah, setakat ini, aku bukanlah penghidap asma. Begitu juga dengan husband aku, AB. Dan aku harapkan Faiq juga begitu. Walau bagaimanapun, entri kali ini aku titipkan (bahasa adalah jiwa bangsa, sekian terima kasih) khusus untuk readers yang tertanya-tanya macam mana penjagaan Faiq, bekas bayi pramatang yang mempunyai sejarah paru-paru tidak matang akibat kekurangan air ketuban yang sangat kritikal sewaktu dalam kandungan.

Inhaler dan Nebulizer
Entri sebelum ini menceritakan perihal Faiq yang perlu menggunakan inhaler untuk mengurangkan risiko sesak nafas / potential asthma yang sebelum ini pernah menyerangnya. Faktor paru-parunya yang kurang matang dan lebih kecil dari saiz biasa menyebabkan Faiq perlu menggunakan inhaler tersebut. Penggunaan adalah apabila perlu sahaja. Contohnya kalau Faiq mula menunjukkan tanda-tanda batuk, barulah inhaler akan digunakan.

Inhaler yang Faiq gunakan ialah :-

Berodual Inhaler
(source : Google Image)

Ventolin inhaler
(source : Google Image)



Memandangkan Faiq ni belum pandai nak menyedut semburan dari inhaler ini, Faiq perlu menggunakan aerochamber yang pernah aku tunjukkan dalan entri sebelum ini

Tapi untuk kamu-kamu readers yang sangat best (sebab baca blog ni, kihkihkih...) aku tunjukkan juga lagi satu gambar aerochamber.

Aerochamber yang sesuai digunakan untuk kanak-kanak umur 1 tahun- 5 tahun.
Sengaja aku beli yang besar sikit untuk Faiq, boleh tahan lama. Save beb! :)

Jadi sekarang ni, kalau misal kata Faiq batuk, kami akan gunakan inhaler dulu sebelum mengambil keputusan untuk menghantarnya terus ke hospital. Inhaler ni macam nebulizer juga, tapi dalam dos yang kecil. Sekiranya batuknya menunjukkan tanda-tanda lebih membimbangkan, maka ke hospital lah kami jawabnya dan nebulizer lah ikhtiarnya.


Mungkin ada yang tanya, kenapa ada 2 jenis inhaler yang perlu Faiq guna? Ok, kalau nak cerita memang panjang, tapi aku pendekkan je lah, masa yang ada bolehlah digunakan untuk memasak atau membasuh baju dari pada membaca bebelan aku yang kurang isi kan. Straight to the point!

Faiq lebih sesuai guna guna Berodual Inhaler berbanding Ventolin. Pada mulanya memang Faiq guna Ventolin tapi setelah kami dapati batuk Faiq tak surut-surut, barulah doktor memberinya sejenis inhaler lagi iaitu Berodual yang mana hasilnya lebih efektif berbanding Ventolin untuk Faiq. Bagi Faiq la. Lain budak, lain penerimaanya. Jadi bagi readers yang ada baby yang kesnya sama macam Faiq, check with the doctors dulu inhaler apa yang sesuai untuk baby you all. But from what I heard, Berodual lebih sesuai untuk premature babies berbanding Ventolin. Kalau yang normal, full term babies mungkin Ventolin lebih sesuai. I am not so sure, you all check dengan doctors ok.


Mamam Time!
Dari segi pemakanan, kalau untuk yang potential asthmatic ni kata doktor, try to avoid citrus fruits macam orange, pear, dan sebagainya. Sebab bahan yang ada dalam citrus fruits ni boleh menggalakkan batuk, so try to avoid them. Anyway, boleh try dulu bagi baby you all buah-buah ni, kalau batuk-batuk tu maknanya your babies allergic la tu dengan buah-buah tersebut.  Kalau Faiq, memang aku belum pernah try lagi sebab memang aku dah tahu dia ada masalah tu. So, tak berani!!


Kipas atau Air Cond?
Ok, bab ni memang ada percanggahan antara beberapa pendapat doktor, ada yang kata tak ada masalah kalau guna air cond, ada yang kata babies yang ada potential asthma ni tak boleh guna air cond. So mana yang betul???

Pada awalnya, kami menerima pendapat pertama, iaitu BOLEH guna aircond. Jadi tok abah Faiq yang sangat pemurah telah memasang air cond dalam bilik aku di Klang untuk keselesaan Faiq sejak umurnya  5 bulan. Tapi kami pasang kejap-kejap je. Takut kan. Yelah, kitorang pun dari dulu tak pernah guna air cond. Tup-tup bila Faiq ada, terus pasang air cond. Punyalah sayang benaw ke Faiq takut dia panas. Sejak umur dia 8 bulan, disebabkan kami mengambil pandangan kebanyakkan doktor yang mengeluarkan ayat "there is no problem with the aircond" untuk Faiq, maka tidurlah Faiq dalam aircond yang sejuk, nyaman lagi menenangkan. Buka hanya Faiq yang tak mau bangun sampai ke pagi, begitu jugalah dengan mama Faiq yang culas benar bangun malam untuk membancuh susunya dek terbuai dengan keselesaan itu. Yikes! 

Sampailah pada suatu hari, sewaktu umurnya 8 bulan, Faiq dimasukkan ke wad akibat batuk. Dan aku dapat menjangkakan mungkin faktornya Faiq tidur dalam bilik air cond. Tapi aku belum pasti lagi. Tambahan pulak sejak kebelakangan itu, cuaca asik hujan memanjang. Pastu tidur pulak dalam air cond, Memang walla la kan! 2 in 1 pakej untuk merangsang batuk. Sampai ke ICU si cinonet tu. Boleh baca tentang entri tu kat sini 


Sejak dari itu, aku pasti benar, Faiq TIDAK BOLEH tidur dalam air cond. Faiq lebih selesa bilik berkipas, dan kipas itu juga TIDAK BOLEH dihalakan direct ke badannya. Orang kata kena angin sepoi-sepoi bahasa gitu... Jauhkan kipas, tapi make sure he feels the coolness. Ok, mommies?


* O
Sape faham? Kalau anda faham, memang anda awesome macam saya. ;)


We may not the perfect mother for our babies, but nothing can stop us from trying to be the best we could for them.

Nevertheless, moms are such.  














No comments:

Post a Comment