Sunday 9 December 2012

Cinta Vs Hakikat

Bismillahirrahmanirrahim.
Dengan Nama Allah, Tuhan Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.

Aku jarang mengutarakan topik ini, tapi malam ini, aku rasa aku ingin berkongsi sesuatu tentangnya.

CINTA

Klise kan? Sikit-sikit cinta. Buka tv tengok drama cinta. Tengok wayang filem cinta. Baca buku novel cinta. Angan-angan tentang cinta. Sebenarnya, cinta ni apa? 

Cinta sebenarnya fitrah. Sesiapa akan mempunyai rasa untuk disayangi dan dikasihi, begitu juga sifat ingin menyayangi dan mengasihi. Cuba perhatikan, bayi yang baru lahir, mengapa bayi akan berhenti menangis apabila dipeluk oleh seseorang? Kerana dia merasa disayangi dan dikasihi. Dia merasakan suatu perasaan yang selamat apabila berada dalam kalangan insan-insan yang rapat dengannya.

Tapi cinta ini juga kadang sangat menyakitkan. Kalau tak, takkanlah ada kes-kes bunuh diri, gantung diri, minum racun, sihir, santau dan sebagainya semata-mata untuk memuaskan nafsu amarrah yang bermaharajalela dalam diri? Sifat manusia ingin memiliki. Dan apabila tidak dipenuhi, maka amarrah mula merajai hati.

(source : Google Image)


Bagaimana pula dengan cinta pertama? Kata orang, cinta pertama merupakan sesuatu yang paling manis untuk diingati. Cinta pertama ni boleh terjadi pada bila-bila masa sama ada semasa remaja, ataupun zaman kanak-kanak. Ya, aku pasti ada yang tersenyum sewaktu membaca bait ayat-ayat ini. Teringat kenangan lalu mungkin?

Boleh jadi cinta itu akan berkekalan sehingga ke akhir hayat. Boleh jadi putus di tengah jalan. Atau mungkin tidak pernah diluahkan langsung oleh kedua belah pihak. Ada juga yang mungkin telah meluahkan tetapi sayang, cintanya tidak berbalas. Tak kurang juga ada yang telah berikrar mahu sehidup semati seperti cinta si Laila dan Majnun. Ah, cinta mampu menghilangkan kewarasan fikiran, dan ternyata bagi yang sedang kemaruk bercinta, mereka rela menurut kata hati daripada berfikir menggunakan logik akal. Aneh bukan?

Cinta itu tidak aneh. Sebenarnya manusia yang membikin cinta itu menjadi aneh, kusut dan rumit. Semakin rumit sesebuah kisah cinta itu, dirasakan semakin agunglah tahap cintanya. Padahal ia tidak lain dari hanya menyeksa diri untuk meraih sebuah cinta yang tidak diketahui pasti dimiliki atau sebaliknya. Ini banyak terjadi dalam dunia percintaan masa kini. Mereka bisa menjadi apa sahaja demi menghirup kemanisan sebuah percintaan. Mampu menjadi pencuri, peragut, anak yang derhaka, isteri yang curang, suami yang lalai, murid yang gagal, pemilik syarikat yang bankrap, apa sahaja! Wah, besar sungguh kuasa cinta!

Bagi diriku, pengakhiran cinta ialah kebahagiaan. Tanyalah pada diri, adakah kita bahagia dengan cinta kita kini? Jika ya, nah, itulah dia cinta agungmu! Tetapi jika tidak, mungkin cinta itu perlu di'improvise' supaya lebih kelihatan menarik dan tidak jemu dipandang. Bagaimana mahu ditafsirkan kebahagiaan itu terpulang pada masing-masing.

Mungkin ada yang tidak seberuntung orang lain kerana kehilangan cintanya. Lalu bertubi-tubi menyalahkan takdir, mengapa? Mengapa aku? Mengapa aku? Kadang-kadang kita tidak mengerti mengapa cinta yang kita dambakan itu sukar benar untuk dimiliki. Adakalanya kita langsung tidak sempat mencium wanginya bunga-bunga cinta sebelum cinta itu terus jauh meninggalkan kita. Tanpa pesan. Tanpa kata-kata akhir. Tanpa penutup. Satu yang aku amat pasti, keadaan itu sejujurnya lebih memedihkan.

Takdir Allah swt telah menetapkan siapa pemilik cinta kita selepas Dia dan Rasulullah saw. Yakni pasangan yang sah dari segi syarak dan hukum. Walaupun kelihatan cinta itu tempang kerana tidak seagung cinta yang terdahulu, tapi ketidak sempurnaan itulah sebenarnya menyempurnakan kehidupan kita. Belajarlah untuk menerima. Menerima. Menerima takdir yang telah ditentukan walaupun berat sekali hati untuk menggalasnya. Percayalah, kebahagiaan akan datang menjemput kita sekirannya kita percaya dengan keajaiban aturan kehidupan oleh Yang Maha Mengetahui.

Bukankah kehidupan ini penuh dengan debunga-debunga keajaiban?

Wallahu'alam.

P/S: Topik ini dibincangkan secara universal, so think universally. Tiada kaitan antara yang hidup, yang sudah pergi dan yang sedang menaip baris ini. Chill! :)






3 comments:

  1. jiwang ngat puan farrah

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa salahnya muhasabah diri untuk jadi lebih baik dari dulu. Jauh lebih baik dari dulu.

      Delete
  2. Pon pon Pon pon... Posto.. Posto.. Posto.. :)

    ReplyDelete