Wednesday 13 May 2020

Bolak Sang Hati

Bismillahirrahmanirrahim. 
Dengan Nama Allah, Tuhan Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.


Doaku pada hari ini, 
Ya Allah, kuatkan jiwa dan keteguhan fikiranku, berikan aku keteguhan iman yang tidak berbelah bagi.

Bertahun-tahun. Sehingga aku mula memetik papan kekunci untuk satu perkongsian dalam blog pada hari ini. Ya. Bertahun-tahun. Maafkan gaya bahasaku, sudah terlalu lama aku tidak menulis. Haruslah pincang tuturnya di sini sana.

Hari ini mencatat hari ke yang ke -57 Malaysia melalui hari-hari sukar Perintah Kawalan Pergerakan (Bersyarat). Melayari hari-hari seperti hari-hari sebelum ini, aku banyak menghabiskan waktu bersama putera tunggalku, Faiq Aqwa yang juga nadi punca blog ini dimulakan. Mungkin ada yang hadir di sini kerananya. Terima kasih atas sokongan kalian.

Bicara pagi yang hening ini, yang juga menjadi intipati isu entri kali ini, ialah bagaimana sukarnya untuk istiqamah dengan sesuatu yang telah kita putuskan untuk diri kita. Ya, aku merasainya. Dan aku yakin ada di antara viewers juga pernah mengalaminya. Istiqamah untuk menjadi lebih baik dari hari-hari sebelumnya, ini azamku. Namun, keberadaan realiti tidaklah semudah menghantar pesanan ringkas untuk sang hati.
Ada ketika hati terlalu mudah untuk dibela menjadi suci. 

Esok belum tentu.

Godaan media sosial terlalu kuat. Subhanallah. Aku juga tidak terkecuali. 
Kadangkala kita mahukan fame, kita mahukan perhatian dan mahu menunjukkan betapa cool / hipster nya kita di media. 

Namun di akhir waktu , kita bukan siapa-siapa.

Kita mungkin akan dikenang sebagai seorang yang popular di ruangan tertentu. Sana sini memuji kita dengan kelebihan yang kita sendiri tonjolkan. Kita teruja dengan balasan positif rakan-rakan. Kita gain followers. Percayalah, itu merupakan titik tolak keberanian kita untuk show even more.
To expose more. To get more fame.

Perkongsian ini bukanlah suatu bentuk kecaman. Andai ini dianggap sebegitu, ya, aku mengecam diriku sendiri. Aku bercakap dari pengalaman kerana aku pernah berada di situasi itu. Dan aku menyesalinya.

Pada ketika ini, aku dalam fasa mendidik hati untuk menjadi seorang yang sederhana. Seorang yang biasa namun kekal istiqamah. Aku selesa begitu. Ini juga menjawab pertanyaan segelintir yang menunggu entri terbaru blog ini. Mungkin entri selepas ini akan mula ditapis isunya. 
Tiada lagi perkongsian kosong yang syok sendiri.


Sekian lama aku tidak menulis kerana aku benar-benar ingin jelas dengan niatku sendiri.


Apakah aku ikhlas berkongsi?


Atau.... untuk fame?









No comments:

Post a Comment