Sunday 30 October 2016

Fresh Start

Bismillahirrahmanirrahim. 
Dengan Nama Allah, Tuhan Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.


Deepavali Valtukal untuk semua yang menyambut Perayaan Cahaya pada hari ini. Kemeriahan memang terasa sangat-sangat di saat saya menaip ni tak putus-putus bunyi mercun berdentum dentam di luar sana. 

Kekoknya nak mula. Tak tahu nak mula dari mana, tapi disebabkan ada anak-anak murid yang request untuk saya teruskan blog ni, maka saya pun tunaikanlah walaupun sampai saat ni saya lagi masih lagi memikirkan apa yang bakal saya ceritakan dalam post kali ini.

Ada nampak perubahan tak dalam blog? Hihihi. Seiring dengan perubahan usia, maka saya pun terpanggil untuk mengubah template dan header blog yang sudah lapuk dek zaman. Usia sekarang ni rasanya saya perlu sesuatu yang fresh and simple yet presentable to all the readers.

Ramai mungkin tertanya-tanya, ada apa dengan musim luruh dalam kehidupan saya? Kalau diperhatikan, saya banyak menggunakan pemandangan musim luruh dalam facebook profile picture, cover photo, dan kali ini the latest dalam blog pun saya selit sekali.






Musim luruh saya ibaratkan sebagai suatu musim yang terpinggir dalam keindahannya. Ramai yang memuji musim bunga dek kerana warna-warninya bunga-bunga mekar yang tumbuh melata. Tapi musim luruh? Jarang sangat kita dengar orang memuji keindahan musim luruh. Klisenya musim luruh dikatakan dull, warna-warna yang kusam dan membosankan.



Bagi saya, musim luruh merupakan musim yang paling bermakna kerana disebalik kesunyian suasanaya, terselit suatu ketenangan yang sukar digambarkan. Di sebalik kusamnya warna-warna dedaun yang gugur, terpancar suatu keindahan eksotik yang sukar dimengertikan. 



Kalau diberi peluang untuk melawat ke negara empat musim, saya pasti akan memilih untuk melihat musim luruh biarlah itu hanya sekali dalam kehidupan saya. Saya ingin sekali duduk di bangku kayu di bawah pohon yang rendang, mungkin membaca sesuatu sambil menikmati layangan dedaun yang gugur dari atas sana. Subhanallah, itu sudah cukup membahagiakan.



Musim luruh, pesona misteri yang jarang-jarang dicanang orang.


No comments:

Post a Comment